Sõprade ring
Liitu Sõprade ringiga ja säästa! Vaata veel

Kalorite lugemine on kaalulangetuse aluseks

1-kalorite lugemine
Foto:Pixabay.com

Kõik soovivad olla heas vormis, väiksem kehakaal annab kerge tunde ja tagab parema tervise. Kui sulle ei meeldi see pilt, mis peeglist vastu vaatab, siis on aeg midagi muuta. Kaalu langetamine ei ole tegelikult keeruline, lihtsalt alustamine on raske.

Kui sead endale eesmärgi ja jälgid seda, saad suvele vastu minna saledama ja tervislikuna. Selleks, et kalorite lugemine läheks lihtsalt, loe läbi järgmine postitus, kuidas kaalu edukalt langetada.

Päevane kalorinorm

Kehakaalu langetamise aluseks on kulutatud kalorid. Tegelikult on ju lihtne – pead päeva jooksul kulutama ära rohkem kaloreid, kui tarbid. Nii langeb kehakaal ja saavutatud soovitud kaalunumbri.

Kalorite hulka ei tohiks korraga liiga palju kärpida, püsivama tulemuse annab järk-järgult kaalu langetamine väiksemate etappide kaupa. Ei tohi unustada, et keha vajab edukaks toimetulekuks piisavalt kaloreid, et sind ei kummitaks pidevalt tühi kõht või vitamiinipuudus. 
  • Meeste ja naiste päevane kalorinorm on erinev, kuna sõltub sinu kehakaalust, pikkusest ja aktiivsusest. 
  • Naiste keskmine päevane kalorinorm on 2000 kalorit ja selleks, et kaalust alla võtta, peaksid seda vähendama 400-500 kalori võrra. Selleks võid asendada senised toidud kergemate, vähem rasvaste ja vähem suhkrut sisaldavate vastu.
  • Meeste päevane kalorinorm on suurem, jäädes 2500 kalori kanti. Kui teed füüsilist tööd, on see kõrgem, kuna kulutad päeva jooksul hulgaliselt kaloreid. Ära lange sellisel juhul lõksu, et tarbid õhtul korraga liiga palju kaloreid ja teed endale karuteene.

Tasakaal toitumises

2-kalorite lugemine
Foto: Unsplash.com

Kõik toiduained koosnevad kas süsivesikutest, rasvadest või valkudest. Tervisliku päevamenüü võiksid moodustada enamuses süsivesikud, vähem tuleks tarbida rasvu ja valke. Keha saab oma energia peamiselt süsivesikutest, rasvad aitavad seda energiat säilitada ja hoida ning valgud ehitavad kudesid, kasvatades lihaseid. Kalorite lugemisel aitab sind väike köögikaal, mille abil kaaluda portsjoneid ja arvutada toiduainete sisaldusi. 
  • Süsivesikute puhul eelista täisterast valmistatud tooteid ja tärkliserikkaid köögivilju.
  • Valku saab liha kõrval edukalt ka ubadest, läätsedest ja pähklitest
  • Rasvade puhul on eriti oluline jälgida, et tarbiksid häid küllastamata rasvhappeid sisaldavaid toiduaineid nagu avokaado ja seemned. Ära tarbi liigselt võid ja rasvast juustu.

Kalorite kvaliteet

3-kalorite lugemine
Foto: Unsplash.com

Kalorite lugemine on küll oluline, aga iga kalor mõjub sinu kehale erinevalt. Sinu kehas toimuvad väga keerulised biokeemilised protsessid ja sisse söödud toit mõjutab nii ajukeemiat kui hormoone. Toiduainete valimisel ja kalorite lugemisel tasub tähelepanu pöörata kvaliteetsete kalorite tarbimisele.
  • Toiduainete valimisel lähtu nende toitainete sisaldusest, kui palju vitamiine, mineraale, kiudaineid ja rasvhappeid need sisaldavad ja kui tõhus on kehal neid seedida ehk muundada energiaks. 
  • Näiteks suurendades oma dieedis heade valkude osakaalu, tarbib keha valkude seedimisel energiat ja kulutab kaloreid sellise toidu tarbimisel. Mõned uuringud toovad välja, et suurendades valkude osakaalu oma toidus, on kergem alla võtta ja täiskõhutunne püsib kauem.
  • Väldi tühje kaloreid, mida saab kergelt suhkrust ja tärklisest. Need tõstavad kiiresti veresuhkru taset ja hiljem tekib tagasilangus, näiteks pealelõunane väsimus.
  • Eelista toiduaineid, mis seedivad kiiresti ja ei tekita sul raskustunnet. Eelista näiteks kana, kalkunit, kala punase liha asemel ja köögivilju magusate puuviljade kõrval.

Kalorite põletamine

4-kalorite lugemine
Foto: Unsplash.com

Kõik tegevused ja liikumised kulutavad kaloreid. Selleks, et kaalulangetus toimuks kiiremini, võiks kaloreid kulutada rohkem. Kalorite põletamine sõltub sinu kehakaalust, pikkusest, tegevusest ja selle kestvusest ning intensiivsusest. 

Mida intensiivsem liikumine, seda rohkem kaloreid sinu keha põletab. Siiski ei tasu unustada oma pulssi. Soeta endale näiteks nutikell, sest kui sa ei ole varem palju liigutanud, võib esialgu südametöö liiga kiireks muutuda. See koormab südant ja parem on jälgida tervislikku pulsi vahemikku.

Tervislik kaalulangetus

Võib juhtuda, et kalorite lugemine ja nende piiramine on toonud kaasa väga kiire kaalulangetuse. See võib sind esialgu rõõmustada ja riided jäävad ruttu seljas suureks. Samas ei tohi unustada, et liiga kiire kehakaalu langus võib ruttu tagasi pöörata. 

Sinu keha läheb liiga väiksest kalorite hulgast stressi, seedimine aeglustub ja tekib vitamiinide ning teiste ainete puudus. Näiteks võivad sinu juuksed välja langeda, küüned muutuda hapraks ja nahk kahvatuks.

Tervislik kaalulangetus on 1-2 kilogrammi nädalas. Eesmärgile jõudmine peaks toimuma samm-sammult, siis jääb tulemus püsima ja uued tervislikud eluviisid muutuvad sinu uue elu osaks.

Kalorite lugemine või trenn?

5-kalorite lugemine
Foto: Unsplash.com

Tervisliku eluviisi aluseks on toitumine ja piisav liikumine. Paljud inimesed lähevad stressi sõnast trenn, neid hirmutavad treeningsaalid ja teistega koos harjutamine. Õnneks on enda liigutamiseks palju rohkem viise, kui hankida spordiklubi pääse. 
  • Kevadest sügiseni võid harrastada jalgrattasõitu, hangi endale korralik jalgratas ja kasuta seda auto asemel. 
  • Jalutamine ja sörkjooks sobib igas vanuses ja vormis treenijale.
  • Rulluisutamine on lõbus ja seda võib teha koos lastega. 
  • Kodus treenimine on äärmiselt populaarne ja vajad selleks vaid paari vahendit nagu joogamatt, hantlid ja näiteks hüppenöör.
  • Liikudes piisavalt ära tee endale karuteenet pistes suhu valimatult toitu. Toiduvalikute aluseks võiksid olla kvaliteetsed kalorid, vitamiinid, kiudained ja tervislikud rasvhapped.
  • Kõikide toiduainete puhul on välja toodud nende kalorisisaldus. 
  • Kalorite lugemisel aitab sind väike köögikaal, tihti on raske ette kujutada sobiva portsjoni suurust.
  • Samuti on internetis hulgaliselt juba välja töötatud toitumiskavasid, mille puhul ei pea oma pead arvutamisega vaevama.

Suure hulga tervislikuks kaalulangetuseks vajalikke abivahendeid leiad 1a.ee valikust.


Joogamatt Head, sinine, 181 x 61 x 1 cm

Joogamatt Head, sinine, 181 x 61 x 1 cm

16,99 / tk
Laos
Sooduskood
Treeningmatt Head H717B, 15 mm

Treeningmatt Head H717B, 15 mm

29,99 / tk
Laos
Sooduskood
TOP toode
Spokey Monster II 2 x 3kg 920898

Spokey Monster II 2 x 3kg 920898

14,99 / tk
Kummist hüppenöör, 3 m

Kummist hüppenöör, 3 m

2,45 / tk
Treeningmatt VirosPro Sports, 61x173x0,5 cm

Treeningmatt VirosPro Sports, 61x173x0,5 cm

Laos
Sooduskood
Christopeit Beauty Bells 2x3kg Black

Christopeit Beauty Bells 2x3kg Black

25,00 / tk
Sooduskood
Christopeit Beauty Bells 2x2kg Black

Christopeit Beauty Bells 2x2kg Black

17,60 / tk
Laos
Sooduskood
HÜPPENÖÖR HA937B

HÜPPENÖÖR HA937B

3,99 / tk
HANTLID LIFEFIT PLUS 2 X 1.5 KG

HANTLID LIFEFIT PLUS 2 X 1.5 KG

Laos
Treeningmatt Head H717B, 15 mm

Treeningmatt Head H717B, 15 mm

29,99 / tk
Laos
Sooduskood
TOP toode
Spokey Monster II 2 x 3kg 920898

Spokey Monster II 2 x 3kg 920898

14,99 / tk
Treeningmatt VirosPro Sports, 61x173x0,5 cm

Treeningmatt VirosPro Sports, 61x173x0,5 cm

Laos
Sooduskood